در حال بارگذاری
استاد دانشگاه پیام نور بجنورد مطرح کرد:

دوگانگی آزادی و اسارت در پرده رسانه‌های غربی

شماره خبر : 1705 - https://asreatrak.ir/short/NgoPM

استاد دانشگاه پیام نور بجنورد گفت: جهان غرب دوگانه‌ای میان آزادی و اسارت ایجاد کرده به گونه‌ای که مردم را در ظاهر در میان انبوهی از آزادی‌های دنیوی رها کرده‌اند در حالی که این در حقیقت اسارت در آنچه که آن‌ها می‌خواهند است.

علی منتظران در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: جهان غرب و قدرتمندانی که آن را هدایت و راهبری می‌کنند، همیشه یک دوگانگی را در جهان خود قرار داده‌اند، دوگانه‌ای میان آزادی و اسارت، دوگانه‌ای که مردم را در ظاهر در میان انبوهی از آزادی‌های دنیوی رها کرده‌اند، آزادی که در ظاهر، زیبایی بسیاری دارد.

وی افزود: آزادی بیانی که در واقع در جنس مردانگی و زنانگی رها شده است و در واقع فیلمی بنا شده که در پس آن پشت صحنه‌ای وحشتناک قرار گرفته، پشت صحنه‌ای که کارگردان آن سرمایه‌داران و سیاست‌مندان دنیای غرب هستند و این شگرد قدرتمندی و اداره مردم است.

این استاد دانشگاه در مورد آزادی بیان از دیدگاه غرب، گفت: در این میان مردم به ظاهر متمدن، غافل از این موضوع هستند که در واقع آنچه به آنها بعنوان آزادی بیان تحمیل شده، آزادی اطلاعاتی را برای سازمان‌های جاسوسی، امنیتی و هدایتی همان دنیای‌شان دارد.

منتظران با بیان اینکه کشورهای غربی با ترفند ایجاد آزادی بیان تلاش دارند تا هرچه بیشتر سر از مسائل شخصی و حتی خصوصی افراد جامعه به دست بیاورند تا در مدیریت جامعه یاری‌شان کند، اظهار کرد: البته که این موضوع در موارد بسیاری قابل مشاهده بوده و تاریخ رسانه این موضوع را صراحتا مطرح می‌کند که افراد مختلف، بلاگرها، اینفلوئنسرها، سلبریتی‌ها و حتی افراد معمول جامعه تنها با یک انتقاد ساده، شوخی و مزاح در فضای مجازی و رسانه‌ای مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: این موضوع به وضوح نشان می‌دهد، آنچه دنیای غرب امروز از آن بعنوان آزادی بیان مطرح می‌کند تنها تا جایی خاصیت دارد که به نفع و در راستای اهداف استثماری آنان در مدیریت جوامع بین‌المللی باشد و در صورتی که حتی ذره‌ای مضرت در بیان فردی مشاهده شود که گویای آزادی حقیقی از اسارت باشد با آن به شدت برخورد خواهد شد.

مدرس فضای مجازی و سواد رسانه با بیان اینکه برخی از کشورهای غربی به اجبار بعضی از مدیران پلتفرم‌های اجتماعی را با خود همراه می‌سازند، بیان کرد: چون امروزه استفاده کاربران اینترنتی از فضای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها گسترش یافته است، این مدیران با این شیوه دسترسی کامل به اطلاعات و پیام‌های منتقل شده بین کاربران را باید در اختیار بگیرند.

منتظران فشارهای رسانه‌ غربی برای هم سو ساختن پلتفرم‌ها از دیدگاه خودشان را  نوعی آزادی بیان خواند و توضیح داد: این رفتار را به بیان خودشان، حفظ منافع ملی و بین المللی تلقی نموده و بیان می‌دارند که این درخواست و تلاش، برای حفظ امنیت بیشتر مردم است، در حالیکه همه به خوبی می‌دانیم که این موضوع حتی از نگاه انسانی و بشردوستانه نیز قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: سانسورهای خبری و اطلاعاتی در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌هایی است که در هر موضوعی فعالیت داغ دارند جز آنچه در جهان بعنوان بشردوستی حقیقی وجود دارد، مانند مسئله حیاتی و انسانی غزه که در همین کشورهای غربی به ظاهر دارای آزادی بیان مورد سانسور خبری قرار گرفته و در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های طرف حمایت‌شان نیز در سکوت مطلق قرار دارند.

این استاد دانشگاه به بازداشت مدیرعامل تلگرام در فرانسه اشاره کرد و گفت: دنیای به ظاهر آزادی مثل فرانسه تنها به دلیل یک ترس از جانب رژیم صهیونیستی دست به بازداشت مدیر یکی از شبکه‌های اجتماعی مطرح جهان زده و در کمال ناباوری تنها با قید وثیقه‌ای سنگین حاضر به آزادی وی می‌شود.

وی افزود: آزادی بیان از دیدگاه غرب‌گرایان، عاشقان و دلسوختگان دنیای غرب تنها تا آنجایی معنا و مفهوم دارد که منفعت سیاستمداران و سرمایه‌داران غربی را به چالش نکشاند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امید ما این است که مردم با افزایش سطح سواد رسانه‌ای خود، توجه ویژه‌تر نسبت به مسئله جهانی اینترنت، رسانه و بسترهای ارتباطی اهالی دنیا با یکدیگر و نیز با وضع مقررات مستحکم در سطح جامعه بین‌المللی گامی را در راستای انسانیت برداشته و آنچه امروز بعنوان آزادی بیان در حال بازنشر و لقلقه زبان است به حقیقت واقعی خود معنا شده و لااقل موجب آن شود تا حقوق ابتدایی شهروندی مردم مظلوم در نقاط مختلف جهان به مرحله اجرا از جانب سرمایه داران و قدرتمندان سیاست گذاشته شود.

 منتظران خاطرنشان کرد: جهانی شدن مظلومیت مردم غزه محقق نمی‌شود مگر با یک نهضت عظیم و جهانی در موضوع تبیین، یعنی همان جهاد تبیین که مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید ویژه‌ای داشته‌اند.

مدرس فضای مجازی و سواد رسانه گفت: یقینا آنچه موجب شده است تا امروز در میان دوگانگی غرب شاهد روشنگری و انسان‌دوستی برخی از مردم کشورهای اروپایی نسبت به موضوع و مسئله غزه باشیم، همین مسئله تبیین و عرصه تبلیغ صحیح در فضای بین‌المللی رسانه است.

مصاحبه از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات